روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین
26 / 11 / 1391برچسب:, :: 1:8 ::  نويسنده : ساناز غفاریان

 

ارزشمندترین گوهر وجودی آدمی، احساس کرامت و عزت نفس است، زیرا اصل و اساس خلقت آدمی برمبنای فرموده الهی "و لقد کرمنا بنی آدم" اینچنین تدبیر گردیده که انسانها جایگاه واقعی خویش را بیابند و آن را به رایگان از کف ندهند. در حدیث آمده است که "الصلوة قربان کلی تقی" یعنی نماز مایه نزدیک شدن هر پرهیزکاری به خداست. از یک سو نمازگزار به وسیله نیایش به خداوند تقرب جسته و به همین جهت منزلت و رفعت مقام می یابد و از سوی دیگر لازمه قبولی نماز بریدن از "ماسوی الله" است، یعنی کوچکترین احساس نیازی به غیر خدا نداشته باشد و فقط به درگاه خداوند التجا نماید. آورده اند که "نماز و عبادت انسان را مستجاب الدعوة می کند، زیرا نماز پیمان خداست "الصلوة عهد الله" و هر کس به پیمان خدا وفا کند، خداوند هم به پیمان او وفادار است "اوفوا بهعدی اوف بعهدکم" (دیلمی، 1387، 216) .

آدمی در مصاف با زندگی و رویدادهای آن، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد، که بعضاً با حفظ تسلط و کنترل موقعیت، آنها را به گونه ای حل می کند و در مواردی دیگر، از موقعیت مذکور، متاثر شده و تحت الشعاع آن قرار می گیرد و به اصطلاح تعادل خود را از دست می دهد و برای دستیابی به تعادل مجدد نیاز به زمان مقتضی و ابتکار مناسب دارد.



ادامه مطلب ...

یکی از شاخصهای بهداشت روانی نگرش های ناظر به زندگی مانند پذیرش مسؤلیت ها ست. نماز در این زمینه نقش تعیین کننده ای دارد. زیرا آداب نماز و شرایطی که نمازگزار باید آنها را مراعات کند، مثل غصبی نبودن مکان و لباس، رعایت شرایط زمان و مکان نماز و ... مسؤلیت پذیری را در انسان تقویت می کند.



ادامه مطلب ...

"شخصيت" در تعريف روان شناسي و روان پزشكي، معرف مجموعه اي از صفات، رفتارها، افكار و تمايلات عاطفي و هيجاني هر فرد مي باشد كه او را از ديگران متمايز مي كند. دانش امروز، عوامل شكل دهنده شخصيت انسان را در دو گروه دروني و بيروني طبقه بندي مي نمايد.



ادامه مطلب ...

مبتلایان به عارضه پارانوئید، كارهای اطرافیان شان را برای خود به شدت تحقیر كننده یا تهدید آمیز می دانند و پیوسته نگران نوعی آسیب دیدن یا سوء استفاده از جانب دیگران هستند. این افراد با این كه وفاداری و قابل اعتماد بودن دوستان و خویشاوندان خود را مورد ارزیابی و پرسش قرار می دهند، اما با این وجود باز هم به دوستی و همراهی آنان شك دارند.



ادامه مطلب ...

افراد مبتلا به تکبر و غرور،دچار احساس عمیق اهمیت شخصی و خود بزرگی بینی هستند و به نوعی به بی نظیر بودن خودشان اعتقاد دارند.این اختلال عمیق شخصیتی كه در اوایل بزرگسالی ظهور می کند، روی افكار، اعمال و رفتار شخص به شدت تأثیر می گذارد. بدین صورت كه آنها خود را آدم های خاصی می پندارند و انتظار دارند كه به طور خاصی با آنان مدارا شود.



ادامه مطلب ...

 اعتیاد نوعی مکانیزم دفاعی است که برخی افراد جهت فرار از عذاب و موقعیت رنج آور خود، بدان توسل می جویند (اولین سمینار بررسی مسائل اعتیاد، 1365، ص 155)



ادامه مطلب ...

وسواس از قدیمی ترین اختلالات شناخته شده روانی است كه بین مردم از شیوع نسبتاً بالایی برخوردار است. وسواس را امروزه در دو عنوان كلی "وسواس فكری" (مانند احتیاط یا تنفر مربوط به ترشحات و مواد دفعی بدن، ترس از وقوع اتفاقات وحشتناك مثل آتش سوزی و مرگ و ...) و "وسواس عملی"(مانند شست و شوی دست، استحمام، آرایش مفرط، امتحان درها و قفل ها، مرتب و منظم كردن، احتكار و جمع آوری و ...) طبقه بندی می كنند.

 


ادامه مطلب ...

امروزه بر اثر فشار های روانی که از محیط بیرون بر افراد تحمیل می شود یکی از مشکلاتی که برای قوای فکری انسان ها به وجود آمده ، عدم تمرکز ذهن است و در این بین روشهای تمرکز ذهن بازار خوبی پیدا کرده است.



ادامه مطلب ...

 نماز مايه ي آرامش رواني و آسايش دل انسان است.(سوره رعد-آیه 28) 

شادابی و افسردگی انسان پیش از آنکه تحت کنترل و ارادۀ او باشد زیر فرمان تغییرات مواد شیمیایی در سلسله اعصاب مرکزی انسان است.

 



ادامه مطلب ...

یکی از مصادیق کامل ذکر خدا نماز است و خداوند متعال فلسفه نماز را ظهور یاد خدا در دل ها بیان کرده " اقم الصلوة لذكري " .
 



ادامه مطلب ...

روانشناسان و روان کاوان بزرگی همچون یونگ، اریک فروم، ویلیام جیمز و دیگران به این حقیقت اشاره کرده اند و ایمان به خدا را اساس و پایه پیشگیری و معالجه بیماری های روانی می دانند (پروا، 1380، 86).

 



ادامه مطلب ...

 

نتيجه پژوهشهايي كه درمورد اثر مذهب بر سلامت روان انجام شده است،حاكي از وجود اثر مثبت مذهب بر سازگاري، ارتقاى سلامت رواني، كاهش علائم بيمار ي و كاهش ناراحتي و آشفتگي میباشد و از وجود يك رابطه مثبت بين مذهب و سلامت رواني حمايت می كند.


ادامه مطلب ...

پيامبر اكرم (ص) مي فرمودند: “ اگر بر امتم سخت نمي شد مسواك زدن را واجب مي كردم“

و در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) آمده است: "دو ركعت نماز با مسواك بهتر از هفتاد ركعت بدون آنست. "



ادامه مطلب ...

دانش بشری از سالها پیش حواس انسان را در پنج عنوان (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) طبقه بندی میكند و همین حواس پنجگانه هستند كه رابطه گسترده انسان و دنیای اطراف او را شكل می دهند. دراهمیت نظافت صورت شاید همین نكته كافی باشد كه چهار حس از مجموع حواس پنجگانه بشری در وابستگی كامل با صورت بسر می برند.



ادامه مطلب ...

دیدگاه ما به آرامش عضلانی ناشی از نماز، از دریچه دیگری است. دانش پزشكی امروزه، به اثبات رسانده است كه اگر شخصی در ساعت حدود 10 شب بخوابد و حدود ساعت 5 صبح از خواب بیدار شود (یعنی حدود 7 ساعت خواب)



ادامه مطلب ...

افزايش فشار خون يکي از شايع ترين دلايل مراجعه به پزشک در سرتاسر دنياست.به علت عوارض خطرناک و متعددي که اين بيماري براي بسياري از اعضاي بدن از جمله قلب، مغز، کليه و چشم و ...دارد، سعي و اهتمام فراواني در دانش پزشکي براي پيشگيري و کنترل اين بيماري وجود دارد.



ادامه مطلب ...

سلامت دستگاه ادراري انسان، به خصوص کليه ها، تأثير بينهايت مهمي در ادامه حيات انسان دارند و بيماري کليوي از دردناک ترين و پر مخاطره ترين، گرفتاري هاي جسمي است.در اين ميان عفونت دستگاه ادراري که يکي از شايع ترين علل مراجعه بيماران به مطب پزشکان مي باشد، علاوه بر آن که خود بخود و به تن هاي ي بيماري آزار دهنده اي است، گاهي سبب بروز بيماري هاي ديگر نيز در بدن انسان مي شود.



ادامه مطلب ...

دستگاه موج‌نگار مغز چهار نوع منحنی از امواج مغزی را ارائه می‌دهند كه عبارتند از: آْلفا، بتا، دلتا و تتا.



ادامه مطلب ...

 

همانطور كه می دانیم بارهای زائدی كه در اثر تحريكات الكتريكی اعصاب به وجود می‌آيند هم برای ميدان بدن و هم بر امواج مغزی اثر سوء دارند و اين اثرات در نواحیی‌ كه اعصاب در آن تحرك بيشتری دارند، خطرات جدی‌تری ايجاد می‌كنند.


ادامه مطلب ...

 

همانگونه كه می‌دانيد، در بدن ما ميليون‌ها عصب وجود دارد كه كار انتقال پيام در بدن ما به وسيله تحريك الكتريكی اين عصب‌ها صورت می‌گيرد.


ادامه مطلب ...

 

امروزه پیشرفت در زمینه دانش پزشکی وعلوم طبیعی بسیاری از اثرات نماز بر سلامتی جسم را روشن ساخته است.

 

اثرات نماز بر رفتار و زندگى يك نماز گزار واقعى به خوبى قابل مشاهده است.



ادامه مطلب ...
درباره‌ی حضرت مسیح علی نبیّنا و آله و علیه السلام آیاتی درسوره مریم، نشانگر انجام این عبادت الهی، توسّط آنحضرت است. خود حضرت عیسی(علیه السلام) فرمودند: «و اوصانی بالصلوة و الزکاة» ( کازرونی ، 1372)  یعنی خالق متعال مرا به نماز سفارش کرده که نه تنها نماز بخوانم بلکه نماز را در جامعه گسترش دهم.


ادامه مطلب ...

خداوند متعال خطاب به حضرت موسی (ع) می فرماید:«اننی انا الله لا اله الا انا فاعبدنی و اقم الصلاه لذکری» یعنی "من «الله» هستم، معبودی جز من نیست، مرا بپرست و نماز را برای یاد من برپادار. "


 


ادامه مطلب ...
نماز در دین زرتشت به اینصورت است که آتشی افروخته می‌شود و در حالی که دست‌ها به سوی آسمان بلند است و سر نیز به احترام تعظیم الهی خم شده، برگرد اهورا مزدا می­چرخند و سرودها و شعرهایی نیز با آوازی رسا و زیبا خوانده می‌شود.


ادامه مطلب ...

 

چگونگی و مقدار نماز در شریعت اسلام با شریعت های پیشین متفاوت است. اما در بیشتر آن آیین ها ، سجده، جزئی از این عبادت به شمار می آید. علاوه بر واجب بودن عبادت نماز در ادیان الهی ، بت پرستان نیز در برابر بت هایشان ، وردهایی می خواندند.


ادامه مطلب ...

 

 

نماز محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال و آخرين وصيت انبياى الهى است،نماز ستون دين است و هرگاه مورد قبول واقع شود بقيه اعمال نيز قبول میشوند واگر ردشود بقيه اعمال نيز ردمیشود.... مثل نماز،مثل نهر جارى است كه هر كس روزى پنج بارخود را در آن شستشو میدهدو در بدنش آلودگی  نمیماند
(طباطبايى يزدى،1385،ج 1: 341) .



ادامه مطلب ...

واژه «نماز»در لغت فارسی از لفظ پهلوی (نماک) (namac) و آن هم از ریشه ی ایران باستان واژه ی (نم)(nam) به معنای خم شدن و تعظیم کردن گرفته شده است.



ادامه مطلب ...

روح و حقيقت عبادت، ذكر و ارتباط عبد با معبود و رابطه خالق با مخلوق است و اين حقيقت در نيايش حاصل مي‌گردد و بلكه همه مخلوقات اعم از حيوان و نبات و‌‌جماد به زبان تكوين پيوسته‌ عرض حاجات نموده



ادامه مطلب ...

 

نیایش عبارت است از دعا و مناجات و ذکر و نماز و قرائت قرآن و تضرع و استغفار به درگاه با عظمت الهی ، چنان تاثیر عمیقی بر روح نیایشگر می گذارد
 

 



ادامه مطلب ...

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 152
بازدید کل : 3761
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

Alternative content