مناره
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

 واژه (مناره) درزبان عربي به معني محل صدور نور است. پس از ساخت منار در مسجد النبي (ص) اين محل به عنوان نماد اذان و موذن شناخته شد. و جايگاهي است که کلام خداوند از آن جا به صورت اذان يا صوت قرآن پخش مي شود. اگرچه شباهتي ميان منار و فرمهاي اينچنيني همچون برج ناقوس کليسا وجود دارد اما به لحاظ معماري، آن را از ديگر فرم ها متمايز مي گرداند .

از ديدگاه تمثيلي، منارمحور ذات انساني را منعکس مي کند.از ديدگاه بيروني منار نماد انسان است.شکلي معين که به تنهايي در ميان همه مخلوقات به طور مستقيم در عالم مي ايستد .از ديدگاه دروني، يادآور انسان است که مشتاق بازگشت به منبع اصلي و ازلي خود مي باشد.
با اينکه مناره ها يا برجها در گذشته بيشتر نماد نظامي بوده تا مذهبي، اما منارها و موذنه هاي مربوط به مساجد در اصل نماد خود مسجد و تجلي بخش انوار رحمت الهي اند. ارتفاع منار چون بلندي نداي الله اکبراست که همه را به نماز فرا مي خواند. همچنين  منار در بناهايي که يکي است تعادل و وحدت بنا را به کمال مي رساند . 
حرکت تاريخي منار را از موقعيت مجزا و مفرد خود به سمت گنبد را مي توان به عنوان يک تجلي از کمال در نظر گرفت. دوتايي شدن مناره ها در دو طرف درهاي ورودي و ورودي منتهي به فضاي زير گنبد به موقعيت پيوستن طرح متوازن و متعادل خلقت است اين دو مولفه کيهاني تجلي راهنماي حرکت محوري از طريق دروازه ورودي به نماد وحدت نهايي يعني گنبد هستند.مناره ها نمودي از گواهي بر يگانگي خداست؛(شهاده).
     خداوند (کلمه) و (نور) را باهم آفريد لذا اين دو در اصل هويتي يکسان دارند (قد جاءکم من الله نور و کتاب مبين)(همانا بيامد شما را از خدا پرتوي و نامه آشکار.)
تزيين اين مهمل عروج مانند اين است که بهشت را پيش چشمان ما مي آورد و انسان خاکي را به آسمان بي­کران و واقعيت ژرف نهفته ودرآن رهنمون مي سازدوهرچه زيبا تر، به حقيقت نزديکتر، چراکه حقيقت به گفته افلاطون زيباست.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 151
بازدید کل : 3760
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1