کارکرد نظامی مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

مسجد در صدر اسلام همواره محل مشورت مسلمین در رویدادهای مختلف نیز بوده. پیامبر اکرم علیه السلام در امور مختلف با کسانی که صلاحیت لازم را داشتند به مشاوره می پرداختند که مهم ترین این مشورتها در حوزه نظامی و غزوات و تنظیم سیاست های دفاعی صورت میگرفت. برای مثال در جنگ احد وقتی مسلمانان از تهدید قریش آگاه شدند پیامبر در جمع یاران فرمودند که ایشان نظرات خود را درباره چگونگی دفاع از اسلام و مسلمین بیان کنند. دو نظر مطرح شد، ایده اول دفاع در شهر و جنگ تن به تن بود و نظر دوم خروج از شهر و دفاع در بیرون شهر بود. چون نظر دوم از اکثریت برخوردار بود پیامبر هم آنرا پذیرفتند (رستگاری، ص8).

در حقیقت بارزترین نقش مسجد در دوران انقلاب اسلامی ایران محور سیاسی-نظامی آن است. در دوران رژیم پهلوی مردم از هر صنف و طبقه، نابسامانی اوضاع مملکت را احساس می کردند و با فراگیر شدن انقلاب، مسجدها جایگاه بسیار موثری در این زمینه یافتند. سخنرانی های روحانیون در مساجد و حسینیه ها و دیگر اماکن مذهبی مردم را بیش از پیش با ابعاد فساد، ظلم وبی عدالتی ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی کشور در آن زمان آشنا کرد. امام خمینی در این باره می فرمایند: "مسجد دراسلام همیشه مرکز جنبش و حرکتهای اسلامی بوده و از مسجد تبلیغات اسلامی شروع شده و از مسجد حرکت قوای اسلام برای سرکوبی کفار بوده است" (شریف پور ص60).
در پی تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی بر استفاده هر چه بیشتر از مساجد و بازگشت آنها به نقشی که در صدر اسلام داشتند، یاران و شاگردان امام با افشاگری درمساجد آتش مبارزات علیه رژیم پهلوی را روز به روز شدیدتر کردند.
در دوران دفاع مقدس نیز مساجد نقش بسیار فعال و موثری در تامین نیروی انسانی از طریق بسیج نیروهای داوطلب و سازماندهی آنها و تقویت اعتقادات مذهبی و باورهای قلبی و احساس میهن دوستی ودفاع از خاک کشور وترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت داشتند. مساجد هم چنین در زمینه تامین نیازهای اولیه و ضروری نیز فعالیت می کردند و با جمع آوری کمک ها و هدایای مردمی و ارسال کاروانهای تدارکاتی و پشتیبانی به جبهه ها از رزمندگان حمایت می کردند (موظف، ص4) .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 753
بازدید کل : 4507
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1