ساختار و اجزائ مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

 مسجد درتاريخ اسلام نقش موثري در رساندن پيام الهي به مومنان و باروري استعدادهاي متعالي آنان داشته و به عنوان يكي از قوي ترين وسيله ارتباط جمعي داراي آثاري بس مقدس است كه شناخت و بهره گيري از زواياي ارتباطي آن در استفاده هرچه بهتر و بهينه اين مكان موثر خواهد بود.

آنچه قابل توجه است اينكه درتحليل جامعه شناختي جايگاه و كاركرد مساجد و تجمعات مذهبي، درنظرگرفتن جايگاه وكاركرد عناصر مسجد بعنوان مولفه هاي مهم پايگاه اهميت بسزايي دارد، طبيعي است كه عناصرساختي هر پديده نظام و مجموعه اي كه تشكيل دهنده ساخت آن مي باشد درتغيير تبديل و توسعه آن مجموعه و يا از سوي ديگري در عقب گرد و ارتجاعي كردن فرايند آن، اثري كليدي دارند.
ازجمله آن عناصر عبارتند از:
ساختمان مسجد: كه باكاركرد هاي مثبت و منطبق با اهداف اوليه تاسيس آن بايد سراي آخرت واز جمله بناهاي بهشتي باشد( مطهري، 1362، 614 )
محراب: كه درواقع نمادي از حرب و مكاني براي آمادگي دفاع ازمباني دين وستيزه با دشمنان مذهب است.دشمن درون (نفس انساني) و دشمن برون (مقابله كنندگان با دين و ارزش هاي والاي آن مكاني) واقعي براي مبارزه ومشهدي براي شهادت.
صفوف جماعت: كه رو به يك هدف و درتبعيت از قيام و قعود امام صورت مي پذيرد جلوه گاهي ازاتحاد و يكپارچگي و وحدت مسلمين است وتا زماني كه انسانها بصورت پراكنده باشند هيچ يك ازعناصر ارتقاي فرهنگي را كسب نكرده اند و كاستي در ارتباط اجتماعي موجب آسيب هاي رواني جامعه خواهد شد.
منبر: وسيله اعلام مواضع به جامعه اسلامي است.
مسجد خانه خداست. ساختماني که درآن انسان بايد حضور الهي را احساس کند و از فيضان رحمت(الروح) بهره مند شود. مثل بدن انسان معبدي است که در آن روح استقرار مي يابد درست مانند همان کيهان که به فيض همان روح زنده است. بنابر اين معماري مسجد نيز يک مدل از کيهان و محل مواجه انسان با کلمه (الله) يا (لوگوس) است. خداوند در همه جا هست و بدين علت و بنا به گفته پيامبر(ص) همه زمين در حيات بکر و دست نخورده آن يک مسجد است. طراوت و آرامش و هماهنگي طبيعت بکر را مهيا مي سازد که از دستهاي خدا مي آيد و پديده هاي آن در عميق ترين معنا (آيات الهي) هستند پس مسجد بايد مانند مصنوع و مخلوق خداوند بوده و براي انسان ياد آور(خالق) باشد.
در این مجال اجزاء نمادين به کار رفته درمعماري مسجد، معاني روحاني آنها و ارتباط آنها با اصول اسلامي مورد بحث قرار مي گيرد. هر مسجد داراي عناصري محسوس شامل: ورودي، محراب، گنبد، مناره، منبر،... وعناصر نامحسوس شامل: نور، جهت و حرکت مي باشد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 772
بازدید کل : 4526
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1