تاثیر نماز بر ثبات شخصیت
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

"شخصيت" در تعريف روان شناسي و روان پزشكي، معرف مجموعه اي از صفات، رفتارها، افكار و تمايلات عاطفي و هيجاني هر فرد مي باشد كه او را از ديگران متمايز مي كند. دانش امروز، عوامل شكل دهنده شخصيت انسان را در دو گروه دروني و بيروني طبقه بندي مي نمايد. صرف نظر از عوامل دروني و جسمي تاثيرگذار بر روي شخصيت از جمله مسائل ژنتيكي، وضعيت فيزيكي و ظاهري بدن، مسائل هورموني و شيميايي، عوامل بيروني(محيطي) نقش عمده اي را در شكل دادن به شخصيت انسان ايفا مي كنند. اين عوامل بيروني شامل موارد زير است: 1- تاثير والدين و خانواده، 2- عوامل فرهنگي ـ اجتماعي،  3- تجارب زندگي (خلیلی، 1385).

با توجه به نقش اين عوامل بر روي شکل گيري شخصيت، مي توان رسيدن به ثبات شخصيت و برخورداري از آرامش و پايداري شخصيتي را يكي از ايده آل ترين، خواسته هاي بشري دانست، چرا كه وجود ناهنجاري در هر كدام از عوامل شكل دهنده ي شخصيت مي تواند اثرات فاجعه آميزي به صورت اختلالات پيچيده و متعدد شخصيتي به بار آورد از جمله پارانوئيد، اسکيزوئيد و نارسيستيک را نام می بریم.
اما "بي ثباتي شخصيت" يا "پسيكوپاتي" دلالت بر يك نوع شايع از اختلال شخصيت دارد كه مبتلايان به آن از تغييرات دائمي حالات و رفتارها و افكار رنج مي برند، به نحوي كه هر لحظه به رنگي در مي آيند و نغمه جديدي ساز مي كنند. اين بيماران بدون آن كه با عنوان بيمار شناخته شوند، به وفور در جامعه حضور دارند و كساني هستند كه از كمترين درجه سازگاري و انطباق در خانه، مدرسه، محل كار يا حتي در امر ازدواج برخوردارند؛ در این بین، نماز می تواند ایفاگر نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان این اختلال عمیق شخصیت باشد. پذیرفتن مطلق و تسلیم در مقابل یک دین و پیروی از یک مذهب و پیمودن یک راه که همانا صراط مستقیم است از جمله ویژگی های مهم و برجسته نمازگزاران است. نمازگزار ضمن تکرار مکرر مجموعه ای از الفاظ و اذکار واحد در طی نمازهای روزانه خود، پیوسته عقیده ای واحد و خط مشی مشخصی را در زندگی دنبال می کند و بدین ترتیب گویی شخصیتی ثابت، روش و منشی معین و ایدئولوژی همیشگی را برای خود انتخاب می نماید.
در حين تكرار جزء به جزء اصول اساسي ايدئولوژي خود در نماز پيوسته به تثبيت شخصيت واحد و ثابت خود مي پردازد. بدين ترتيب براي آن گروه كه نماز را تكرار مكررات مي دانند، شايد توجه به همين يك نكته كافي باشد كه در وراي همين تكرار هميشگي، موهبت بزرگ ثبات شخصيت و تعادل كامل رواني نهفته است كه مي توان آن را به نوعي سر منشأ تمام موفقيت هاي بشري در عالم ماده و معنا دانست.
 
 
"ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا" . پروردگارا! صبر و شکیبایی را بر ما فرو ریز و قدم هایمان را (در زندگی) ثابت و پایدار نما.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 768
بازدید کل : 4522
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1